Formellement surréaliste, le travail de cet artiste pose des questions existentielles. Il explore la ligne qui sépare les morphologies des êtres vivants terrestres et aquatiques ; des objets naturels et artificiels. Il se pose des questions sur le d’où venons-nous, qui sommes-nous et où allons nous ? Comme Paul Gauguin. Hilaire brise librement les limites naturelles, sur ses toiles, avec la création des êtres vivants surnaturels, moitié végétaux et animaux. Il cherche à atteindre un niveau de réalisation, à travers des traitements étranges de formes et nus, dans une atmosphère mythologique questionnant et dénonçant certaines normes religieuses.
Son travail est coulure psychologique. Une catharsis picturale et sincère qui laisse transparaître, dans une certaine mesure, sa propre vie. Le corps humain y est étalé comme un réceptacle de signes indicibles ; medium de prédilection et de base qu’il entaille, afin d’opérer des greffes sans limite qu’il affirme ne pas pouvoir tout expliquer. Il est dieu dans son monde, avec des créatures effroyables qui vivent, après cette chirurgie réalisée à l’aide des pinceaux. Travailler dans son atelier est pour lui, un moment des rituels, de voyage vers l’inconnu pour ramener des images fantasmagoriques qu’on ne sait aisément éplucher.
Jean Kamba
Poète et critique d’art
The major concern of the painter Hilaire KUYANGIKO is certainly the construction and deconstruction, destruction and reconstruction of forms of cultural values, artistic and aesthetic values. The artist draws from its anthropological roots of traditional values that mixes and merges with modern values that cultivation is a revolutionary (hip hop, pop, funk …). It represents the mineral elements, organic, animals, plants and spiritual. They are used as mediums that reflect the survival of traditional cultures in it, why not us.
In his artistic expressions he makes with passion and patience rub the plot, the unusual and enigmatic in a mythical and mystical impulse, essential conditions for the existence of a civilization, and they are tangible evidence of the existence of a people, its ingenuity, knowledge, skills and attitudes.
The symbolism of the tree represents the man, a fallen man; an inverted tree symbolizes indeed the man medium between the spiritual and material entities. It is a world where component parts are in harmony. The root-man, does not mean the man is rooted symbolic attachment to the original and traditional values.
This root-man is painted a metaphorical and allegorical. It is represented in the style of a character belonging to a past culture, a past culture that takes care of merging with modern mediums can of soft drink, apple, …, a way to recreate another humanity, a new man who is called to be reborn, resurrect perpetually and continuously. The presence of tattoos and scarification (Maghreb, African, Arab, early Christian …) is an enhancement of the original tradition of the people. The symbiosis of cultural values in a contemporization swing.
The accumulation of auxiliary and complementary techniques he makes with passion and patience may be interpreted as a search for harmony and balance, not only between cultural values, but also and especially among peoples and communities.
In summary, the artist tries to reorganize Hilaire KUYANGIKO what he sees as “chaos” and “remnants” cultural, with a plastic and aesthetic impulse that disengages the idea of deconstruction and reconstruction, to suggest the idea of eternal return. The art from this designer Congolese advocates a permanent and perpetual recreation of a company any.
Emmanuel Nzongo DIAKAYIZA
Artist and philosopher of art
1 Commentaire
Hilaire, bonjour,
Je sis intéressé par votre travail. J’ai vu “N’Kisi numérique” et j’ai adoré. Pourriez vous me joindre à jfp64000@gmail.com
Bravo